Korvstoppning, katederundervisning och katekesförhör. Pekpinnar
och paltbrödspedagogik.
Den svenska skolans undervisningsmetoder genom åren har varit många. Redan som skolbarn underkände Klas Fresk allihop. När han var 12 år bestämde han sig för att bli lärare – för att kunna förändra skolan. Han visste av egen erfarenhet att lust och lekfullhet är lärandets drivkrafter. Att klåfingrighet är en dygd, att nyfikenhet är en gåva att ta väl vara på. Att den duktigaste eleven inte är den som snällt sitter stilla i bänken.
Och han skapade en skola som inte liknar någon annan. Tom Tits Experiment i Södertälje är Sveriges största science center och tillsammans med Skansen och Wasamuseet ett av Stockholmsområdets populäraste besöksmål. Hundratusentals vetgiriga barn och deras vuxna kommer varje år för att peta och testa och klura och ha så kul att det inte gör något att de lär sig massor på kuppen.
”Tom Tits Experiment tillkom som ett pedagogiskt projekt, med ambitionen att vända upp och ner på begreppen i skolan. Min ambition var att förändra själva lärandet och synen på kunskap.”
Klas Fresk
”… en röd tråd genom boken och i uppbyggnaden av Tom Tits Experiment är den pedagogiska grundsynen. Det ska vara roligt och lustfyllt att lära sig. Alla sinnen ska kunna nyttjas och man ska få pröva på och testa. Det är en pedagogik som försöker ta vara på barnets nyfikenhet och upptäckarglädje och bevara den människosynen ända in i klassrummen och genom hela skolutbildningen. Som den lärare han från början är utvecklar Klas Fresk tillsammans med Tina Westerlund detta tema på ett övertygande sätt i boken.
Inte minst är detta historien om eldsjälarnas betydelse för samhällets utveckling.”
Ingemar Skogö, Landshövding i Västmanland
Experimentet Tom Tits
Författare: Klas Fresk och Tina Westerlund
Inbunden, illustrerad: 374 sidor
ISBN: 978-91-85705-42-9
Format: 210 x 230 mm
Utkom: 2 november 2010