Utgiven: 17 juli 2014
Formgivning: Torbjörn Ring
Band: Inbunden, illustrerad
Format: 219 x 232 mm
Omfång: 561 sidor
ISBN: 978-91-85705-70-2
Ingemar Lund
För dig som vill veta lite mer om automobilens historia, är denna rikt illustrerade bok en riktig guldgruva. Den beskriver på ett intressant och fängslande sätt de färgstarka personer och de unika händelser som styrt GM:s tillblivelse och utveckling. Det är alltid lättare att förstå nutiden om man har lite kunskap om historien.
Stig-Olof Olofsson, ordförande för Motorhistoriska sällskapet i Sverige (MHS)
Denna bok riktar sig inte enbart till veteranbilsägare och motorhistoriskt intresserade, utan även till oss vanliga kultur-, företags- och industrihistoriskt intresserade personer.
Vi får en bra beskrivning av hur den amerikanska industrijätten GM etablerade sig i Sverige och byggde upp en industriorganisation som kom att bli en föregångare i Sverige inte bara inom massproduktion utan även inom marknadsföring, försäljning och finansiering.
Författaren, som är en mekarkunnig bilentusiast, beskriver på ett fängslande sätt hur några visionära entreprenörer med William Crapo Durant i spetsen byggde upp GM-koncernen.
Boken innehåller unikt bildmaterial ur GM Nordiskas arkiv, bland annat en detaljerad beskrivning av hur monteringen av en bil gick till, samt hur marknadsföringen och försäljningen bedrevs.